استراتژي توسعه، حلقه مفقوده صنعت


وزير صنعت، معدن و تجارت استراتژي توسعه صنعتي را حلقه مفقوده اين بخش دانست و گفت: ايدرو(سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران) و ايميدرو(سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران) بايد به سمت همکاري براي تدوين استراتژي صنعتي حرکت کنند.
به گزارش ايرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمد شريعتمداري در ديدار با مديران ايدرو با اشاره به ضرورت توجه به نخبگان و جوانان اظهار کرد: جهت گيري جهان به سمت استفاده از جوانان تحصيلکرده است و جوانان بايد در اين سازمان امکان ارايه نظر و در برخي موارد تصميم گيري پيدا کنند و اين اتفاق بايد بيفتد و اين خواسته جدي من است.
وزير صنعت، معدن و تجارت با تاکيد بر جهت گيري سازمان توسعه‌اي ايدرو بر اساس چشم انداز 1404 گفت: تبديل شدن به قطب صنعتي، علمي‌و فناوري در منطقه و سنجش نسبت عملکرد سازمان ايدرو با چشم اندازمورد نظر در اين زمينه ضروري است .
وي ايجاد يک فضاي جديد در زمينه صنايع بالادستي نفت و گاز با مشارکت ايدرو را ضروري دانست و گفت: ايدرو به جوانان ميدان دهد و با مشارکت جوانان تحصيلکرده، صنايع بالا دستي نفت را گسترش دهند و اين موضوع مهمي‌است و بايد براي آن برنامه‌ريزي عملياتي و زمان بندي شده ارايه کند.
شريعتمداري با بيان اينکه کشور داراي استراتژي توسعه صنعتي نيست و اين يک حلقه مفقوده است، تصريح کرد: ايدرو و ايميدرو(سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران) بايد به سمت همکاري براي تدوين برنامه صنعتي حرکت کنند و اين استراتژي بايد زودتر آماده شود.
وي عنوان کرد: از معاونت طرح و برنامه وزارتخانه خواستيم که پيش نويس استراتژي صنعتي را با همکاري نخبگان، بخش خصوصي و فعالان اين حوزه تهيه کند‌.
وزير صنعت، معدن و تجارت با تاکيد بر لزوم تامين مالي براي تحقق قانون حداکثر استفاده از توان داخل، يادآور شد: به موضوع تامين مالي بايد توجه جدي شود و سازمان ايدرو براي پيدا کردن روش‌هاي نوين تامين مالي و فاينانس حرکت کند و دنبال حل مشکل و راه حل‌هاي موضوع باشد. به گفته شريعتمداري، ماموريت ايدرو براي حمايت از کالاي ايراني بوده و اين يک موضوع نه حکومتي بلکه ملي است و بايد به توليد داخل بايد بها داده شود‌ و ايدرو بايد در اين زمينه ماموريت خود را تدوين و متمرکز تر روي اين موضوع فکر کند.
وي با اشاره به طرح نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي‌کشور، گفت: ذخيره انرژي 50 درصدي، جلوگيري از آلودگي هوا و بهتر شدن سيستم لجستيک از نکات اين طرح است و بايد به سمت اينگونه سيستم‌هاي نيرومحرکه و پلت فرم‌هاي جديد حرکت کنيم و بخشي از اينها را بومي‌کنيم و ايدرو در زمينه اجراي اين طرح بايد مشارکت کند.
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه علاوه بر آثار مثبت و فوايد اجراي اين طرح که بر کسي پوشيده نيست اظهار کرد: مهم‌ترين هدف اين وزارتخانه براي پذيرش مسئوليت اجراي اين طرح، زمينه سازي براي انتقال تکنولوژي و توسعه دانش ساخت خودروهاي سنگين در داخل کشور است و اگر منابع مورد نياز اختصاص يابد اين موضوع بايد اتفاق بيفتد که موضوع مهمي‌است‌.
شريعتمداري با اشاره به افزايش بار فولاد با ظرفيت 110 ميليون تن در آينده افزود: بايد زيرساخت‌هاي مناسب حمل و نقل ايجاد شود و در اين زمينه فرصت چنداني نداريم و بايد اقدامات موثر انجام شود و ما نيز حمايت خواهيم کرد.
وي با تاکيد بر پرهيز از تفرق صنايع نوين و فناورانه ادامه داد: تمامي‌داده‌هاي کشور در اين زمينه بايد تحت يک فرماندهي واحد قرار بگيرد ولي همه نمي‌تواند در يک سازمان جمع شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: لازم است غالب فعاليت‌هاي سازمان در بخش‌هاي فناوري‌هاي نوين بکار گرفته شود و براي صنايع دريايي يک شوراي عالي تشکيل و در حال فعاليت است.
شريعتمداري با تاکيد بر ضرورت توجه به ساخت داخل، تصريح کرد: کارهايي انجام شده اما ناکافي است و بايد هم از ظرفيت‌هاي قانوني استفاده کرد و ايدرو در زمينه تصويب قانون حداکثر استفاده از ساخت داخل و قوانين مرتبط همکاري کند.